TcBySpDyKoRSaN Co-Admin
Mesaj Sayısı : 73 Puan : 219 Reputation : 0 Nerden : Şentepe City =) Kayıt tarihi : 13/03/12 Yaş : 28
| Konu: Ayhan Işık Cuma Nis. 13, 2012 3:36 pm | |
| İLk Yılları:
Asıl adı Ayhan Işıyan olan oyuncu altı çocuklu bir ailenin son çocuğu olarak İzmir'in Konak ilçesinde dünyaya gelir. Altı yaşındayken babasını kaybeden Işık öğreniminin bir kısmını İzmir'de bir kısmını ise abisinin üniversite tahsili için annesi ve kardeşleri ile geldikleri İstanbul'da tamamlar. Eğitimi:
İstanbul'da ilk önceleri zorlanan Işık daha sonraları kendisini çok güzel bir çevrede bulduğunu verdiği röportajların birinde şu sözlerle anlatır: "Mahir İz okul müdürü, Salah Birsel müdür muaviniydi, edebiyata Rıfat Ilgaz, beden eğitimine Vefalı Kör Galip, coğrafyaya Akbaba Celal geliyordu. Daha ne isteyebilirdim ki..." Buradaki okul arkadaşlarından bazıları senarist Safa Önal, karikatürist Ferruh Doğan ve ressam - karikatürist Semih Balcıoğlu'dur. Daha sonra girdiği Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümünde Bedri Rahmi Eyüboğlu'ndan dersler alan Işık'ın buradaki dönem arkadaşları ise Fikret Otyam, Altan Erbulak ve liseden beri dostu olan Semih Balcıoğlu'dur. Akademi öğrenimi sırasında bir süre Bab-ı Ali'de ressam olarak çalışan oyuncu 1952 senesinde Yıldız Dergisi'nin açtığı yarışmayı kazanarak sinemaya geçer.Bir sene sonra yani 1953 senesinde ise Güzel Sanatlar Akademisi'den mezun olur.Ölümü:
13 Haziran 1979'da İstanbul'da evinin balkonunda güneş çarpmasına bağlı beyin kanaması geçiren Ayhan Işık hastaneye kaldırılsa da kurtarılamadı ve üç günlük koma sürecinin sonunda vefat etti ve Zincirlikuyu Mezarlığı'na gömülür.Kariyeri:
İlk filminde, Ömer Lütfü Akad'ın Sinemacılar Dönemine giriş filmi olarak kabul edilen Kanun Namına'sında başrolde oynayarak büyük ün kazanır. Yaşamının ilerleyen dönemlerinde resim çalışmalarına ara ara devam etse de sinema artık birinci önceliği haline gelmiştir. Ömer Lütfü Akad ile 1950'lerde İngiliz Kemal, Katil, Öldüren Şehir, Vahşi Bir Kız Sevdim, Kardeş Kurşunu filmlerini, Osman Seden ile de 1957'de Bir Avuç Toprak filmini yapan Işık 1959 yılında Hollywood’a giderek şansını bir de orada denemek ister. Fakat buradaki filmlerde çalışamaz. Bunun nedeni sorulduğunda da : Benim gibi orada 5000 kişi sıra bekliyor. Ayrıca çok da marifetleri var. Zıplayıp havada iki takla atıyorlar. Hem de ana dilleri gibi İngilizce konuşuyorlar. Bize orada ekmek yok. diyerek açıklayan Işık 60'ların başında Vedat Türkali'nin senaryosunu yazdığı Otobüs Yolcuları filmiyle Yeşilçam'a dönüş yapar. Arkasından Akad ile son çalışması olacak olan ve Orhan Kemal'in bir romanından yine Vedat Türkali'nin senaryolaştırdığı Üç Tekerlekli Bisiklet filmini çevirir. Işık yine bu dönemlerde çevirdiği Küçük Hanım seri filmleri ile de halk tarafından oldukça beğenilir ve devam eden dönem içerisinde ' Taçsız Kral ' ünvanını kazanır. 1970’ li yıllarda yeni bir moda rüzgarıyla film yıldızları peş peşe sahneye çıkmaya, plaklar doldurmaya başlar. Kendisi de bu modaya uyar ve Münir Nurettin Selçuk'tan dersler alarak Klasik Türk müziği dalında sahneye çıkar ve bir tane 45'lik plak doldurur. Her türlü tarzda, yeteneğiyle göz doldurmayı başaran Işık sinemada dram , politik , romantik , komedi , macera ve diğer tarzlarda örnekler sunar. 200 kadar film çevirir. 1975’den itibaren yapımcı, yönetmen ve senarist olarak Türk sinemasına katkıda bulunan Işık bu senelerde İtalyan yapımcılarla yaptığı ve başrolünü de Klaus Kinski ile paylaştığı La Mano Che Nutre La Morte ve Le Amanti Del Mostro filmlerini yapar. Filmler İtalya'da ve Avrupa'nın bazı ülkelerinde vizyona girer fakat Türkiye'de sansüre uğrar ve türk seyircisiyle hiçbir zaman buluşamazlar.
Ressamlığı:
Ayhan Işık "Güzel Sanatlar Akademisi"nin grafik bölümünde resim eğitimi almıştı. Akademide Semih Balcıoğlu ile sınıf arkadaşı olduğunu da bir röportajında belirten belirten Işık., henüz sinemaya geçmeden önce dönemin bazı çocuk dergileri ve Türkiye Yayınevi'nin çıkarttığı çeşitli yayınlar için çizdiği karikatürler ve çizgi romanlarla profesyonel olmuştu. ABD'ye yerleşip orada otomobil tasarımları çizmeyi de düşleyen Ayhan Işık'ın 1950'lerden itibaren resimlediği ve yazdığı bir takım aşk romanları Yeni İstanbul Gazetesi'nde çizgi roman tefrikaları halinde günlerce yayımlandı. Bu resimli romanlardan biri de 1966 yılında aynı gazete tarafından derlenip albüm haline getirilerek yayımlandı. "Aşka İnanmıyorum" adlı bu çizgi roman albümünün kapağında Ayhan Işık'ın bir fotoğrafı yer almaktadır. Bu fotoğrafın aşk romanının konusuyla bir ilgisi yoktu, ama yayınevinin artık ünlü bir sinema oyuncusu olan Ayhan Işık'ın ününden yararlanmak amacıyla bu fotoğrafı kullandığı açıktır. En Sevdiği Filmler:
1949 - Vurun Kahpeye - (Ömer Lütfü Akad) Sezer Sezin - Temel Karamahmut - Settar Körmükçü 1952 - Kanun Namına - (Ömer Lütfü Akad) Ayhan Işık - Gülistan Güzey - TalaT Artemel 1956 - Beyaz Mendil - (Ömer Lütfü Akad) Fikret Hakan - Ruth Elizabeth - Danyal Topatan 1959 - Üç Arkadaş - (Memduh Ün) Fikret Hakan - Muhterem Nur - Salih Tozan 1959 - Bu Vatanın Çocukları - (Atıf Yılmaz) Yılmaz Güney - Talat Gözbak - Nurhan Nur 1960 - Gecelerin Ötesi - (Metin Erksan) Erol Taş - Senih Orkan - Suphi Kaner 1962 - Acı Hayat - (Metin Erksan) Ayhan Işık - Türkan Şoray - Nebahat Çehre 1963 - Susuz Yaz - (Metin Erksan) Erol Taş - Hülya Koçyiğit - Ulvi Doğan 1964 - Gurbet Kuşları - (Halit Refiğ) Mümtaz Ener - Tanju Gürsu - Filiz Akın 1971 - Umutsuzlar - (Yılmaz Güney) Yılmaz Güney - Filiz Akın Önemli Filmleri:
Kanun Namına (Lütfi Ö. Akad), Otobüs Yolcuları (Ertem Göreç), Acı Hayat (Metin Erksan), Üç Tekerlekli Bisiklet (Lütfi Ö. Akad), Namusum İçin (Memduh Ün) [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] | |
|