TcBySpDyKoRSaN Co-Admin
Mesaj Sayısı : 73 Puan : 219 Reputation : 0 Nerden : Şentepe City =) Kayıt tarihi : 13/03/12 Yaş : 28
| Konu: Fecri Ati Dönemi Genel Özellikleri ve Test Çarş. Mart 28, 2012 8:35 pm | |
| Fecr-i Ati Döneminin Genel Özellikleri
1. 20 Mart 1909′da Hilal Matbaası’nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Emin Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar. Ahmet Haşim de bu harekete katılır. Böylece Fecr-i Ati Encümen-i Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910′da yayımlanır. Fecr-i Ati edebiyatı, II. Meşrutiyet’in ilanından sonra Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar. 2. Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur. 3. Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur. 4. Servet-i Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur. 5. ‘Sanat şahsi ve muhteremdir.’ (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar. 6. ‘Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır.’ görüşüne sahiptirler 7. Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar. 8. Servet-i Fünûn’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen, şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler. 9. Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır. 10. Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve subjektiftir. 11. Dil bakımından Servet-i Fünûn’un devamıdır. Arapca ve Farsça kelime ve tamlamalarla dolu, günlük dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır. 12. Aruz veznini kullanarak serbest müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir. 13. Fecr-i Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir. 14. Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur. Hikâyede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen örnek alınır.
15. Belli bir sanat anlayışında, belli değer ölçüleri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır. Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp‘in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir. Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecr-i Ati‘yi bitirir. 16. Fecr-i Ati Edebiyat-ı Cedide ile Milli Edebiyat arasında bir köprü görevi görür. 17. Fecr-i Ati‘nin en önemli temsilcisi Ahmet Haşim’dir. 18. Fecr-i Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Devrim), Ali Canip (Yöntem), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin. 19. Milli Edebiyat‘ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir’in bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912′de dağılmıştır. Yalnızca Ahmet Haşim Fecr-i Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır. 20. Fecri Ati’nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet HAşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Servet-i Fünûn’da cevap verdiler.SORULAR: 1. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun edebiyatının özellikleri arasında yer almaz?
A) Bu dönemde aruz vezni bırakılmış, hece vezni kullanılmaya başlanmıştır. B) Daha çok bireysel konular işlenmiştir. C) Beyit hakimiyeti kırılmış anlam bütüne yayılmıştır. D) Süslü ve söz sanatlarıyla dolu bir anlatım görülür. E) Batı-dan sone ve terza-rima gibi nazım biçimleri alınmıştır.
2. I. Arapça ve Farsça kelime ve terkiplerle yüklü ağır bir dil kullanılmıştır. II. Romantizm ve klasisizmin etkisinde kalmışlardır. III. Bu dönem sanatçıları tiyatroyu toplumu eğitmek amacıyla kullanmışlardır. IV. Romanda kişiler ve olaylar çoğunlukla İstanbul-dan seçilmiştir. V. Yazarlar, romanlarına kişiliklerini yansıtmamışlardır.
Bu özelliklerden hangi ikisi Servet-i Fünun edebiyatı için söylenemez?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) III. ve IV.
D) IV. ve V. E) II. ve V.
3. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Fecr-i Ati edebiyatının temsilcilerinden biridir?
A) Ahmet Haşim B) Namık Kemal C) Tevfik Fikret D) Ziya Paşa E) Faruk Nafiz Çamlıbel
4. Aşağıdaki yazar- eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Halit Ziya Uşaklıgil – Aşk-ı Memnu B) Hüseyin Rahmi Gürpınar – Mürebbiye C) Mehmet Rauf – Eylül D) Ahmet Haşim – Hac Yolunda E) Ömer Seyfettin – Efruz Bey
5. Yazar, bu romanında herkesçe tanınmış bir şair olmak isteyen Ahmet Cemil-in hayallerini, iç çatışmalarını, hayatın gerçekleriyle yüzleşmesini, Arkadaşı Hüseyin Nazmi-nin kız kardeşi Lamia-ya olan aşkını başarıyla anlatır.
Bu paragrafta sözü edilen yazar ve eseri aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A) Reşat Nuri Güntekin – Çalıkuşu B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu – Yaban C) Halit Ziya Uşaklıgil – Mai ve Siyah D) Halide Edip Adıvar – Sinekli Bakkal E) Peyami Safa – Sözde Kızlar
6. Servet- Fünun edebiyatının en büyük şairidir. Önceleri daha çok bireysel konularda yazan şair, 1896-dan sonra toplumsal konulara yönelmeye başlar. -Balıkçılar- -Seza- -Verin Zavallılara- adlı şiirleri toplumsal içerikli şiirleridir. Oğlu Haluk-un üzerine yazdığı şiirlerde onu Türk gençliğinin gelecekteki temsilcisi olarak görmüştür. Şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanır. Çocuklar için yazdığı -Şermin- de ise hece ölçüsünü tercih eder.
Bu paragrafta sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cenap Şahabettin B) Ahmet Haşim C) Tevfik Fikret D) Yahya Kemal Beyatlı E) Cahit Sıtkı Tarancı
7. Aşağıdakilerin hangisinde ilk psikolojik romanımızın adı ve yazarı bir arada verilmiştir?
A) Eylül – Mehmet Rauf B) Vurun Kahpeye – Halide Edip Adıvar C) Hüküm Gecesi – Yakup Kadri Karaosmanoğlu D) Küçük Ağa – Tarık Buğra E) Huzur – Ahmet Hamdi Tanpınar
8. I. Tanzimat edebiyatına tepki olarak doğmuştur. II. Sanat şahsi ve muhteremdir görüşüne bağlıdırlar. III. Arapça, Farsça kelimelerle ve tamlamalarla yüklü bir dil kullanmışlardır. IV. Belli bir sanat anlayışında birleşemedikleri için kısa sürede dağılmışlardır. V. Edebiyatımızdaki ilk edebi bildiriyi yayınlayan topluluktur.
Yukarıdaki özelliklerden hangisi, Fecr-i Ati edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
9. Aşağıdakilerin hangisinde sanatçı, eser ve bağlı bulunduğu akım yanlış eşleştirilmiştir?
A) H. Ziya Uşaklıgil Kırık Hayatlar Realizm B) Namık Kemal Cezmi Realizm C) Ahmet Haşim Piyale Sembolizm D) Mehmet Rauf Eylül Realizm E) Yahya Kemal Eğil Dağlar Parnasizm
10. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun sanatçılarından biri değildir?
A) Mehmet Rauf B) Tevfik Fikret C) Halit Ziya Uşaklıgil D) Ahmet Mithat Efendi E) Cenap Şahabettin
11. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun sanatçılarının Türk şiirine getirdiği yenilikler arasında yer almaz?
A) Divan edebiyatındaki beyit hakimiyetini yıkmışlar, anlamı şiirin bütününe yaymışlardır. B) Divan edebiyatına ait olan müstezatı, serbest müstezat haline getirmişlerdir. C) Edebiyatımıza ilk kez sone nazım şeklini sokmuşlardır. D) Aruz vezinlerini ilk kez müzikalite bakımından değerlendirmişlerdir. E) Türk şiirinde ilk kez onlar vatan, hürriyet, hak, adalet kavramını işlemişlerdir.
12. Fecr-i Ati topuluğunun en önemli temsilcisidir. Sembolizm akımdan etkilenmiştir.Kendine özgü uyumlu bir şiir dili, alımlı bir şiir dünyası vardır. Şiirlerinde bir ressam gibi doğayı yansıtan şair, Fransız sembolistlerin etkisi altındadır. O, şiirlerinde renk ve simgeyi başarıyla kullanmış , bütün şiirlerini aruzla yazmıştır.
Bu paragrafta sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim B) Halit Ziya Uşaklıgil C) Mehmet Rauf D) Tevfik Fikret E) Ziya Gökalp
13. Aşağıdakilerden hangisinde Servet-i Fünun sanatçıları bir arada verilmiştir?
A) Tevfik Fikret – Namık Kemal – Yakup Kadri Karaosmanoğlu B) Cahit Külebi – Orhan Kemal – Cenap Şahabettin C) Haldun Taner – Halit Ziya Uşaklıgil – Mehmet Rauf D) Halit Ziya Uşaklıgil – Mehmet Rauf – Tevfik Fikret E) Ziya Paşa – Hüseyin Cahit Yalçın – Cenap Şahabettin
14. Aşağıda verilen sanatçı – dönem eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Ahmet Mithat Efendi – Tanzimat B) Halit Ziya Uşaklıgil – Servet – i Fünun C) Mehmet Rauf – Tanzimat D) Tevfik Fikret – Servet-i Fünun E) Ahmet Haşim – Fecr-i Ati
15. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi doğru değildir?
A) Servet- i Fünun sanatçıları eserlerinde Tanzimat sanatçılarına göre daha fazla yabancı kelime kullanmışlardır. B) Servet-i Fünun sanatçıları dönemin şartları gereği toplum sorunlarına fazlaca yer vermemişler, hayale ve tabiata sığınmışlardır. C) Servet- i Fünun roman ve hikayelerinde konu genellikle İstanbul dışında geçer. D) Tanzimat sanatçıları roman ve hikayelerde kendi kişiliklerini gizlemezken, Servet-i Fünun sanatçıları kendi kişiliklerini gizler. E) Servet-i Fünun sanatçıları da Tanzimat sanatçıları gibi aruz ölçüsünü kullanırlar.
16. Aşağıdaki eserlerden hangisi Tevfik Fikret-e aittir?
A) Rubab-ı Şikeste B) Bir Ölünün Defteri C) Nadide D) Evrak-ı Eyyam E) Tamat
17. Edebiyatımızdaki ilk kusursuz romanları o yazmıştır. Türk edebiyatındaki realizmin en büyük temsilcisidir. Romanlarında konularını aydın çevreden seçerken hikayelerinde sıradan insanların hayatını konu edinir. Roman ve hikaye tekniği çok sağlamdır.Diğer Servet-i Fünun sanatçıları gibi onun da dili oldukça ağırdır.
Bu paragrafta sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret B) Namık Kemal C) Ömer Seyfettin D) Hüseyin Cahit Yalçın E) Halit Ziya Uşaklıgil
18. Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati topluluğunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Edebiyatımızdaki ilk edebi topluluktur. B) İlk edebi beyannameyi bu topluluk yayımlamıştır. C) “Sanat şahsi ve muhteremdir” görüşüne bağlıdırlar. D) Tanzimat edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur. E) Arapça ve Farsça kelime ve terkipleri çokça kullanmışlardır....Yanıtlar…
1) A 2) B 3) A 4) D 5) C 6) C 7) A A 9) B 10) D 11) E 12) A 13) D 14) C 15) C 16) A 17) E 18) D | |
|